Constantment escoltem que hi ha zones amb aigua més dura que altres, però sabem del que parlem? Té conseqüències per a les nostres canonades?
Avui intentarem explicar de forma molt senzilla i clara què és, les conseqüències i com saber si tenim o no aigua dura sortint de les nostres aixetes.
Diem que la nostra aigua té un grau de duresa segons la concentració de compostos minerals trobats en ella. Aquesta concentració de minerals són de Magnesi i Calci. No té cap repercussió en temes de salut humana però sí en eficiència energètica i despeses per a les famílies.
Per cada grup familiar de 4 persones que visquin en una mateixa casa s’acumula en les canonades de mitjana 52,5Kg/any de calç. Aquesta acumulació de calç provoca problemes en les canonades, en els aparells i un augment de la despesa d’aigua.
Aquests minerals són recollits en les capes subterrànies de les muntanyes d’origen calcari amb el flux d’aigua dels corrents subterranis i rius. Tots aquests sediments són arrossegats fins al nostre sistema de canonades.
A efectes pràctics, en què ens afecta?
- Els sabons per netejar la roba tenen menys efecte. És a dir, necessitem més sabó per aconseguir el mateix resultat que amb aigua més tova. El millor en aquests casos és fer servir els sabons en pols i seguir les instruccions del fabricant.
- El sabó pel cos fa menys escuma i també té menys efecte. A més, la pell queda més resseca.
- Ens caldrà més sal al rentavaixelles. A més durabilitat de l’aigua més restes de calç pots trobar a la vaixella i, pitjor encara, en els conductes i resistències del propi aparell.
- La calç no és massa bona per al reg de plantes ni hortes. Per millorar el reg podem afegir a l’aigua una gota de vinagre o llimona.
- Compte amb la planxa, les aigües més dures són les causants del 65% d’avaries en aquest aparell domèstic.
Quan considerem que tenim una aigua més o menys dura?
La Duresa total (TH) es mesura en graus francesos, sent 1 º F = 10mg/l de carbonat càlcic o 0,2 meq/l
| Classificació de les aiguas segons la seva duresa | |
| TH < 5°F | aigua més tova |
| 5 < TH < 10°F | aigua tova |
| 10 < TH < 15°F | agua lleugerament dura |
| 15 < TH < 25 °F | aigua dura |
| 25 < TH < 50 °F | aigua molt dura |
A partir d’una duresa de l’aigua de 18°f la instal·lació d’un descalcificador és necessària.
Aquí us presentem una llista de duresa de l’aigua a les capitals de província
| Capital de provincia | Duresa de l’agua ºF |
| Albacete | 48 |
| Alicante | 35/65 |
| Almería | 60 |
| Ávila | 5 |
| Badajoz | 25 |
| Barcelona | 20/60 |
| Bilbao | 20 |
| Burgos | 10 |
| Cáceres | 10 |
| Cádiz | 30 |
| Castellón | 55 |
| Ceuta | 35 |
| Ciudad Real | 60 |
| Córdoba | 15 |
| La Coruña | 10 |
| Cuenca | 40 |
| Gerona | 20 |
| Granada | 20 |
| Guadalajara | 35 |
| Huelva | 35 |
| Huesca | 25 |
| Jaén | 60 |
| León | 10 |
| Lérida | 25 |
| Logroño | 35 |
| Lugo | 10 |
| Madrid | 5 |
| Málaga | 55 |
| Melilla | 40 |
| Murcia | 25/60 |
| Orense | 10 |
| Palencia | 10 |
| Palma de Mallorca | 40/90 |
| Las Palmas de Gran Canaria | 25 |
| Pamplona | 18 |
| Salamanca | 10 |
| Santa Cruz de Tenerife | 30 |
| San Sebastián | 10 |
| Santander | 10 |
| Segovia | 5 |
| Sevilla | 25 |
| Soria | 25 |
| Tarragona | 40 |
| Teruel | 30 |
| Toledo | 55 |
| Valencia | 50 |
| Valladolid | 20 |
| Vitoria | 20 |
| Zamora | 10 |
| Zaragoza | 45 |
| Andorra | 10 |
Fuente: http://www.sistemagua.com



